Alle NAALDEN verzamelen!


Heb je gisteren mijn haaknaalden mapje gezien. Je wilt niet weten hoe blij ik er mee ben. Niet alleen omdat hij zo handig is, maar ook dat de energie weer terugkomt om weer iets te maken. En dat het is gelukt. Het lijkt of ik de slag weer een beetje te pakken heb!


Misschien ook omdat ik gisteren een heerlijk kado heb gekregen. Speciaal voor mij meegenomen uit Noorwegen. Een kleurrijk boek over de verschillende klederdrachten uit Scandinavië. Heel mooi gefotografeerd door Laila Duran. Dit boek stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Zo blij mee.


Maar goed, nog even over mijn haaknaalden map. Het lapje stof wat ik voor de buitenkant gebruikte was niet groot, maar toch bleef er nog een stukje over. Omdat ik hem zo leuk vindt, en niet goed ben in weggooien, heb ik zitten denken wat ik er nog van zou kunnen maken. Iets bijpassende bij mijn mapje misschien? En ja, toen bedacht ik dat ik ook nooit een - geschikte - naald kan vinden als ik hem nodig heb. 


Dus besloot ik een bijpassende naaldenmapje te maken. Wel een praktische waar veel naalden in opgeborgen kunnen worden en ook een die makkelijk te gebruiken is. Het werd dit mapje.


Ik vouwde het lapje stof 3 keer dubbel en knipte de bovenrand in een boogje. Bij het openvouwen ontstond deze geschulpte cirkel. Daarna knipte ik van vilt dezelfde vorm na.


Deze 2 vormen legde ik met de goede kanten op elkaar en stikte de rand door. Ongeveer tot de helft, want nu wist ik waar ik de magneetsluiting kom plaatsen. Aan beide kanten bevestigde ik de sluiting - echt veel handiger dan een knoopje en lusje - keerde het werk weer om en stikte verder tot er nog een kleine opening over bleef. 


Nadat ik het naaiwerk gekeerd had, heb ik het naaldenlapje eerst netjes platgeperst met de strijkbout. De opening heb ik met de hand verder dichtgenaaid. Vervolgens heb ik 4 lijnen met een volle draad borduurgaren doorgestikt.


Zo zijn de partjes ontstaan waarin je de verschillende naalden kan opbergen. Om het beter te accentueren heb ik het naalden mapje gevouwen in de juiste positie en nog een keer met de strijkbout laten kennismaken :-). Een snel en eenvoudig project, maar oh, zo handig om te hebben.

Het wordt al een echt naaisetje!