Patroon PONCHO MET KOL

februari 15, 2015

Het was een enerverende week die vooral in het teken van mijn zoon stond. Zo deed hij aan het begin wederom theorie examen voor zijn rijbewijs. En jawel... hij is geslaagd! Op naar het praktijkexamen.

En eind van de week ging hij dan eindelijk op internationale stage... naar Zuid-Afrika! Er gingen 5 jaar dromen en 2 jaar voorbereiding aan vooraf en opeens was het dan zover. Zo trots en blij voor mijn mannetje, maar het loslaten valt nog niet mee. Hij gaat 'maar' 2 weken, maar zolang zijn we nog nooit van elkaar gescheiden geweest. Best lastig als echte moederkloek...

Afgelopen week heb ik gewerkt aan mijn poncho met kol. Niet alleen leuk om te dragen om je kleding op te fleuren, maar door de kol nog meer functioneel. Normaal ben ik overigens niet van de kollen. Ze kriebelen, zitten vaak te strak, maar deze heb ik wat ruimer gemaakt en draagt prima.

- Wachten bij het theorie examen... haakwerkje mee - 

Het idee kwam van een afbeelding wat ik had gevonden, vermoedelijk uit Simply Crochet. Maar ik heb hem zonder patroon gehaakt en wijkt wel iets af. Gehaakt met allemaal restjes wol die ik nog had liggen. Ik wilde hem eerst in hele vrolijke kleuren haken, maar koos uiteindelijk voor deze wintertinten. Ik haakte hem met haaknaald 4 en begon zo...

De kol

De kol wordt als een rechte lap gehaakt met stokjes. Zet een ketting van 40 losse (CH) op. De helft van deze lengte wordt de hoogte van de kol. Pas deze eventueel naar wens aan, door het aantal losse te minderen of meerderen.

Toer 1: Haak 3 losse (CH). Deze vervangt het 1e stokje (DC). Haak in iedere losse (CH) 1 stokje (DC) tot het eind van de ketting (40 DC). 

Toer 2 tot eind: Haak heen en weer met enkel stokjes. Begin iedere toer met 3 losse (CH). Steek daarbij de haaknaald telkens in de achterste lus van het stokje (BDC) uit de vorige toer. Hierdoor ontstaat het ribbeleffect.

Haak tot je een lengte hebt bereikt van ca. 60 cm. Vouw de lap dubbel en pas of de kol zo de goede lengte voor jou heeft. Haak de kol dicht langs eerste en laatste toer stokjes met een halve vaste (HSC) in iedere lus. Hecht de draad af.

Kijk ook naar dit blogbericht voor een betere uitleg.

De poncho

Vouw je kol dubbel met de goede zijde naar buiten. Markeer de naad aan de ene kant en plaats ook aan de andere kant een markeerder, zodat je weet waar de punten van de poncho straks komen. Kies je eerste kleur om de poncho mee te haken. Ik koos uiteindelijk voor 7 bijpassende kleuren.

Toer 1: Haak om de laatste rij stokjes van de kol. Begin in het midden tussen de naad en markeerder. Haak 3 losse (CH). Dit is je 1e stokje (DC). Haak nog 2 stokjes (DC), 1 losse (CH) om hetzelfde stokje van de kol. * Haak vervolgens om ieder stokje van de kol 3 stokjes (DC), 1 losse (CH) tot de markeerder. Haak de punt als volgt: Om 1 stokje van de kol 3 stokjes (DC), 2 losse (CH), 3 stokjes (DC), 1 losse (CH).* Herhaal * tot je de kol helemaal rond bent. Sluit met een halve vaste (HSC) en hecht de draad af.

Toer 2 t/m 27: Kies een volgende kleur en herhaal toer 1. Haak om de opening van 2 losse (CH) uit de vorige toer de punt (zie toer 1).

Tijdens het haken heb ik de poncho verschillende keren gepast en vond hem goed op lengte. Als dat niet zo was, had ik natuurlijk ook nog een aantal rijen kunnen toevoegen of weglaten.

De rand

De rand wilde ik met hetzelfde garen haken als de kol. Maar aangezien ik met restjes wol haakte, was deze helaas op. Ik koos daarom voor een ander garen, maar wel in een identieke kleur. Het effect is die van een gebreide boord, echter wordt deze ook gehaakt.

Toer 1: Haak stokjes (BDC) in de achterste lus van de stokjes en losse uit de vorige toer. Begin met 3 losse (CH). Deze vervangen je 1e stokje (DC). Haak de punt als volgt: Haak in de 1e van de 2 losse (CH) uit de vorige toer 3 stokjes (DC). Haak in de 2e van de 2 losse (CH) uit de vorige toer 3 stokjes (DC). Haak de toer rond tot je weer bij het eerste stokje komt. Sluit strak met een halve vast.

Toer 2: Haak 3 losse (CH). Deze vervangen je eerste stokje (DC). Nu beginnen we te haken aan het boord-effect. Hiervoor haak je telkens om de steel van het stokje, dus niet in de rand bovenop. Je haakt voorom of achterom. Haak 2x een stokje om het stokje uit de vorige toer aan de voorzijde, haak 2x een stokje om het stokje uit de vorige toer aan de achterzijde. Om de 2 middelste stokjes van de punt haak je 2 stokjes (DC). Haak de toer rond tot je weer bij het eerste stokje komt. Sluit strak met een halve vast.

YouTube: tutorial boordsteek haken
Niet breien, maar haken. De boordsteek is lastige steek, daarom heb ik hieronder een filmpje geplaatst waarin ik de steek voordoe.

Toer 3: Haak 3 losse (CH). Deze vervangen je eerste stokje (DC). Haak om de naar voren liggende stokjes 2 stokjes aan de voorzijde. Haak om de naar achteren liggende stokjes 2 stokjes aan de achterzijde. Haak de toer rond tot je weer bij het eerste stokje komt. Sluit strak met een halve vast.

Toer 4 t/m 5: Herhaal toer 3. Hecht de draad af. Je poncho is nu klaar!

Ik heb hem meteen aangetrokken om zoonlief in uit te zwaaien op Schiphol. En met dit heerlijke zachte winterweer is hij ook fijn om te dragen tijdens een boswandeling. Helemaal blij met het resultaat!!

- In het zonnetje... uitzwaaien op het vliegveld... 
Suid afrika, mijn seun kom daar aan! - 

You Might Also Like

26 reacties

  1. Your poncho looks beautiful. I followed the Simply Crochet pattern but in all differnet shades of red. Your colour combination is very beautiful, as well. I especially like your edging, I did a somehow wave-like edge. Your blog is just wonderful, I have been here before. I even tried a cushion pattern of yours but I' not finished. Will show it. soon. Have a nice Sunday evening, Viola

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi!! Ook de kleuren zijn mooi bij elkaar gezocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat mooi! Soortgelijk patroon zag ik op de vover van Simply haken maar heb hem dit keer niet gekocht maar die twijfel over die poncho want hij is toch wel erg leuk!! Nu kom jij met dit supergave patroon! Ik heb hem gepind! 👍👍👍

    Ga ik zeker een keer maken!

    Groetjes Henrike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een supermooie poncho, heerlijk met die grote col. Dank voor het delen van het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooie poncho heb je gemaakt!! Prachtige kleuren en met die col en boordsteek langs de rand heel origineel!! Hij staat je ook nog eens super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De poncho is prachtig geworden! Enne dat van dat loslaten snap ik helemaal, ik heb er regelmatig mee te maken! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat lief van je om het patroon te delen .dankje !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat lief van je om het patroon te delen .dankje !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie poncho, bedankt voor het delen van het patroon
    Ga hem zeker een keer haken.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor het delen!
    En ja, dat is het lot van ons moederkloeken, loslaten...... . Maar gelukkig kun je je zoon over 2 weken alweer in je armen sluiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk patroon van je poncho! Vooral voor mij als koukleum die kol! Komt op mijn doe-lijst!
    En je zoon? Twee weken zijn zo voorbij hoor! Wat dacht je van een half jaar naar Australië? Als moeder komt daar geen eind aan! Leve skype!!!! Zelfs de concentratie op haak- en breiwerk valt weg!
    Groetjes Aly

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat super tof van je dat je dit patroon deelt. Ik was al geruime tijd op zoek naar een patroon van een poncho met col. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk geworden. Ik vind die rand helemaal super. Ik houd nl. helemaal niet van franjes, ze hangen altijd ergens in of aan :-). Geniet er lekker van en voor je het weet is hij weer thuis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi geworden en ik dacht eerst dat je de col had gebreid en daarna verder was gegaan met haken. Ik ga zeker de colsteek eens uitproberen.dank je wel voor de goed uitleg.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat we elkaar niet gezien hebben op Schiphol! Ik stond mijn dochter uit te zwaaien die ruim een half jaar naar de andere kant van de wereld gaat en ik ben nog steeds van slag door het afscheid.... Gelukkig voor jou kun jij alweer gaan aftellen om hem op te halen, en ik stort mij denk ik maar lekker op dit leuke patroon voor de afleiding ondertussen. Lijkt mij ook heerlijk voor als het straks nog net niet warm genoeg is voor een lente jas maar de dikke winterjas beu. Bedankt voor je duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig, dank je wel voor de uitleg! Die ga ik zeker eens maken, fijn als ik het een beetje koud heb 's avonds.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie poncho en leuk met die kol. Het lijkt mij ook wel lastig om je zoon voor 2 weken naar Zuid Afrika te zien gaan, succes!
    Groetjes, Mariska
    www.ma-mariska.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.1499420443685425&type=1
    Heb het nagemaakt in andere kleuren, dankjewel voor het patroon van de kol en boord, super mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Is dit patroon ook geschikt voor een meisje van 4 jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is me niet helemaal duidelijk of er aan de achterkant ook een punt is. Of alleen aan de voorkant?

      Verwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super patroon, opgeslagen op Pinterest, ga ik zeker een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat een mooie poncho,
    Heb je ook een patroon voor meisje van 5 jaar( 110).
    b.v.b.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. I have just added the first 2 rounds to the kol and it is a little wavy- will that straighten out as I go further?
    Thanks,

    Kristen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kirsten, yes it will straighten out. Or maybe your first row (chain) is to tight? Otherwise you can maybe try the stitches first in a small sample. Creative regards, stéphanie

      Verwijderen
    2. Hi Kirsten, yes it will straighten out. Or maybe your first row (chain) is to tight? Otherwise you can maybe try the stitches first in a small sample. Creative regards, stéphanie