Nooit meer DRAADJES afhechten

september 11, 2013

Dat haken leuk is weten we. Vooral met van die heerlijke kleuren. Bijvoorbeeld granny squares of een gehaakte deken in gekleurde strepen. Maar één ding is minder leuk... Door te haken met verschillende kleuren, heb je meestal ook veel draadjes om netjes af te hechten. Pfff!

Hieronder zie je een manier waardoor je dat niet meer hoeft te doen. Veel makkelijker, mooier en het scheelt een hele hoop werk. Hier ben ik bezig met het haken van een deken in gekleurde banen. Maar natuurlijk kan je dit ook bij granny squares toepassen.
Sluit de laatste steek van de rij met je nieuwe kleur. Vervolg de eerste opzetsteken van de volgende rij naar patroon. Haak deze eerste steken met een dubbele draad, tot je uiteinde van de draad 'op' is (in dit geval de rode draad).
Keer je haakwerk om. Leg je afgeknipte draad uit de vorige rij langs je haakwerk (in dit geval wit) en haak deze draad mee. Hoe verder je de rij vervolgt, trek je deze witte draad aan. Je haakwerk krult nu iets op. Haak op deze manier door tot je de draad niet meer kunt over haken. Trek nu je haakwerk weer in model. Je zult zien dat de draad uit de vorige rij verdwenen is in je haakwerk. Zo krijg je een mooie rand zonder draden wat het haken met verschillende kleuren nog plezieriger maakt!

Als je granny squares haakt, keer je natuurlijk niet je haakwerk. Wel leg je je draad als beschreven langs je haakwerk, zodat je ook deze niet meer hoeft af te hechten.

You Might Also Like

19 reacties

  1. Goed idee! En wat een leuke steek, is daar een tutorial van? Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ein wirklich hübsches Muster. Wird bestimmt schön.

    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo werk ik vanaf het begin dat ik haak....scheelt zo een berg werk

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat handig. Ga het volgende keer meteen proberen.
    Ook een leuke steek trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb wel vaak de draad 'meegehaakt', maar met dubbele draad haken is niet altijd handig... Ben momenteel met haaknaald nr 5 bezig, en dus best dik garen, dan wordt het zo'n dikke 'bobbel'...
    Maar met dunner zal het vast kunnen. Ga ik nog wel een keer proberen.
    En dat patroontje is ook leuk. Staat dat nog ergens op? Of wil je het nog delen?
    Lieve groet,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dat het het beste werk bij haakwerk waar geen grote gaten in zitten. Het scheelt wel een hoop werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is een hele goede tip, dankjewel.

    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig! Het meehaken van de vorige kleur had ik al ontdekt, maar het haken met een dubbele draad van de nieuwe kleur nog niet. Super, bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik doe het zo ook altijd,scheelt veel werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed idee! Maar wordt het niet dik op de plek waar je met dubbele draad haakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een goede tip! Ga het zeker proberen. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohh, supertip.. dat had ik eerder moeten weten :(
    maar ik denk dat ik ze wel kan meehaken met mijn buitenste afwerkrand als ik zover ben..

    Liefs,
    www.twinklezcreations.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. WAT EEN GEWELDIGE TIP VAN EEN GEWELDIGE HAAK*

    Groetjes, Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een geweldig goeie tip maar welke steek is er gebruikt of staat er ergens een patroon.
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon zal in mijn boek FOLKLORE MET FLAIR verschijnen. Samen met nog meer leuke haakprojecten.

      Verwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie