KLEUREN van de nazomer

september 19, 2013

 De rode druiven in de tuin zijn geplukt en verwerkt tot boerenjongens. Nog een maandje wachten en dan genieten terwijl de herfststormen voorbij razen. 
De laatste bramen in de tuin hangen nog aan de struik. Kilo's heb ik er dit jaar afgehaald. Verwerkt tot jam, taarten, in de yoghurt en de diepvries gevuld. Heerlijk al dat lekkers in prachtige kleuren van rood, paars tot diepzwart. Een felle zonnestraal door de bladeren. Nog even genieten. Straks vallen de bladeren en is de tuin weer kaal.
Geïnspireerd door deze tinten en mijn herfstjas die niet langer aan de kapstok kan blijven hangen, besloot ik een bijpassende shawl te maken. Ik zocht wat kleuren bij elkaar uit mijn voorraad en maakte van granny squares deze das. Niet te uitbundig, maar ook zeker niet saai. 
Ik haakte 18 vierkantjes met een wat grotere haaknaald en haakte deze direct aan elkaar. 
Hier is het patroon:

1e Toer: Maak een opzetlus van 5 losse. Sluit met een halve vaste (5).

2e Toer: Haak 3 losse (deze tellen als je 1e stokje).Vervolgens 11 stokjes om opzetlus. Wissel van kleur en sluit met hv (12).

3e Toer: Haak 3 losse (deze tellen als je 1e stokje).Vervolgens 1 stokje in eerste opening. 1 losse, 2 stokjes in 1 opening van de vorige toer, 1 losse, etc. Wissel van kleur en sluit met hv (36).

4e Toer: Haak 3 losse (deze tellen als je 1e stokje).Vervolgens 2 stokjes in eerste opening. 1 losse, 3 stokjes in 1 opening van de vorige toer, 1 losse, etc. Wissel van kleur en sluit met hv (48).

5e Toer: Haak 2 losse (deze tellen als je 1e halve stokje).Vervolgens 2 halve stokjes in eerste opening. 1 losse, 3 halve stokjes, 1 losse en dan de eerste hoek. Hoek: 1 half stokje, 1 stokje, 1 dubbelstokje, 2 losse, 1 dubbel stokje, 1 stokje, 1 half stokje... allen in 1 opening. Haak vervolgens verder met de 2e zijnaad: 1 losse, 3 halve stokjes, 1 losse, 3 halve stokjes, 1 losse, volgende hoek. Ga door tot het vierkant klaar is en sluit met een halve vaste.
Haak het volgende vierkantje direct aan de vorige in de laatste toer.Vervolgens kwam er een rand omheen. Eerst een rij stokjes in iedere opening ter versteviging, vervolgens een rij van stokje en losse in het bruin, daarna weer 2 stokjes in elke opening in grijs. Tot slot nog vrolijke franjes er aan maken.
Ik ben er helemaal klaar voor. Laat de herfststormen maar komen (... maar ook niet erg als hij nog aan de kapstok moet blijven hangen)!

You Might Also Like

37 reacties

  1. hoe mooi hij ook is, en dat is ie, mag hij van mij nog heel lang aan de kast blijven hangen...........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This pattern does not translate into English or French at all:(

      Verwijderen
  2. Mooie tinten heb je uitgekozen, hij is prachtig.
    Bedankt voor het patroon.
    Nog een fijne dag,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige sjaal, dank je wel voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie kleurtjes, echt herfst, maar ook heel geschikt voor de winter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie sjaal met die warme kleuren. Dank je wel voor het patroon!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Acabei de conhecer o seu blog, estou impressionada com tanta beleza, maravilha!!! Visite-me:http://algodaotaodoce.blogspot.com.br/
    Siga-me e pegue o meu selinho!!!

    Obrigada.

    Beijos Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben het helemaal met Marie van Algodao Tao Doce eens (haha) Ik vind dat deze shawl erg leuk bij je jas staat, mooi in die gedekte tinten, maar toch vrolijk.

    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke sjaal zeg en helemaal niet ingewikkeld. Ik heb vast nog wel wol liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, heerlijk die bramen. Je sjaal past inderdaad goed bij je herfstjas.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige kleuren! Dat vrolijkt een herfstachtige dag lekker op!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie sjaal Stephanie! Ik heb ook net mijn col af, maar is niet helemaal geworden wat ik in gedachten had. Zal hem binnenkort wel op mijn blog zetten.
    Gelukkig wordt het de komende dagen wat warmer, dus de sjaal en col kunnen nog even binnen blijven. A.s. zaterdag sta ik weer met een kraampje, nu een thuiswedstrijd, hier om de hoek bij de kinderboerderij. Ben benieuwd hoe de mensen uit Aalten erop gaan reageren....

    Tot gauw! Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De sjaal laat een diepe indruk na in huize Dachshund.
    Die kleuren! Echt helemaal in nazomerse bramenstijl.

    Hopelijk moet je hem nog niet te vlug dragen.
    (Ik wil lieve nog even wat nazomerse zon)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zó mooi dat ik 'm wou linken :-)
    Een piekje in je bezoekers misschien vandaag??

    Hartelijke groet,

    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt SUPERMOOI!!!!!! Heb er echt even naar zitten turen...vol bewondering!

    Hele mooie blogpost. En ben ook wel een beetje jaloers op de kilo's bramen hoor! Heb er vandaag 4 bij gevonden op mijn zoektocht naar vlierbessen, en die vond ik gelukkig wel volop ;)

    Fijn zonnig weekend gewenst.. kunnen we nog even genieten van mooi nazomerweer!!

    Miriam
    't Bezige Bijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Eenvoudig en toch mooi!!
    Warme (herfst)kleuren heb je gebruikt!
    Maar van mij mag het nog even 'zomeren'... Weekend geven ze nog rond de 20 graden op... Nog even genieten dus!
    Die sjaal zal ook vast mooi ter decoratie staan aan je kapstok!!
    Groetjes,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waauuw Prachtig en dank je voor je uitleg :) ga hem zeker eens maken. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie sjaal zeg! Ik heb gisteren voor het eerst een naald met losse en halve stokjes en vasten gemaakt dus voor mij is dit nog toekomstmuziek maar jij maakt dat ik er al heel veel zin in krijg om het onder de knie te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige sjaal en wederom bedankt voor het patroon maar waar ik nog nieuwsgieriger naar ben is het recept voor de boerenjongens met de rode druiven uit de tuin, heb een mega oogst dit jaar en nog geen idee wat ik ermee moet dus als je me zou willen vertellen hoe ik dat doe, graag! (Maud@mauddeco.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit recept heb ik van internet gebruikt:

      Boerenjongens; 2 kg. druiven, 1 pond suiker, 1 l. jenever, 2 dl. water,

      Rits de druiven v.d. stelen. Spoel ze en dep ze droog.
      Doe ze in potten die je goed luchtdicht kan afsluiten en giet er de jenever over. laat ze afgesloten op een koele plaats trekken, ca. 1 week. Kook dan de suiker met het water tot een dikke stroop. Giet er dan de vruchten met hun sap bij en laat even doorkoken. Giet dan alles opnieuw in schone potten/flessen en laat koud worden.
      Sluit luchtdicht af en laat een maand rusten voor je ze gebruikt.

      Verwijderen
  19. Hi Stephanie,
    Your scarf looks wonderful !! I saw it on the blog 'blij dat ik brei' and loved it. I never worked with these colors but they blend together very well :) I will try too. Thanks for sharing!!
    Thanks for visiting me!! I am in love with your creations and glad to be your blog friend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hij is erg mooi geworden hoor, kleurrijk en toch ook weer echt voor de herfst!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie sjaal!! En prachtige kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige kleuren! Mag ik vragen welke wol en kleuren je hebt gebruikt? Dank je wel voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi! Ik wilde je even laten weten dat ik vandaag over jouw prachtige sjaal heb geblogd. Ik hoop dat je dat leuk vindt. Een heel fijn 2014 gewenst!
    http://annemarieshaakblog.blogspot.nl/2014/01/granny-square-scarf.html
    Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dit word mijn volgende project!!!! Echt leuk en geweldige kleuren. Nu op zoek naar wol. Bedankt voor het patroon. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. This pattern does not translate into English or French at all:(

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie